Tomb Raider novej generácie

Autor: Maroš Chmúrny | 20.3.2018 o 11:00 | (upravené 21.3.2018 o 19:08) Karma článku: 5,86 | Prečítané:  2115x

Legendárna archeologička z počítačových hier sa opäť dostala na filmové plátno. Vrátila sa späť v novom šate, no tentokrát už nie s marketingovou tvárou Angeliny Jolie.

Už je to množstvo rokov, odkedy slávnu počítačovú postavu oživili v Paramount pictures a dali jej tvár Angeliny Jolie. Presne si pamätám, kedy som ju prvýkrát videl. Hrali sme s chalanmi futbal a pri malej prestávke mi kamarát povedal, že Lara je už na internete. A potom dodal, že už ju aj sťahuje, tak snáď do večera to bude. Ešte po zápase sme sa dohodli, že večer prídem ku nemu a pozeráme. Iba som odbehol domov, aby som sa najedol a netrpezlivo som čakal, kým bude večer, aby som  mohol trieliť  ku kamarátovi a pozrieť si túto očakávanú filmovú novinku.

Po filme som si už len tak spokojne šliapal do pedálov smerom domov. Myslím, že som bol úplne spokojný. Prerod počítačovej postavičky na plátno sa mi páčil a sledovanie nás bavilo. Vtedy sme si povedali, že by mohli pokračovať a natočiť aj ďalšiu časť. Čo sa nakoniec aj v roku 2003 stalo. Po neúspechu druhej časti sa na sériu zabudlo. V tej dobe ma ani nenapadlo, že sa niekedy dostanem na miesto, kde sa natáčali scény do tohto filmu (tu si môžete prečítať viac o tom ako som sa tam dostal).Občas ju vytiahnu televízie na spestrenie poobedňajšieho programu. Sú to filmy, ktoré sa dajú pozrieť, len netreba od toho očakávať zázraky. A vo filmárskom slangu sa im hovorí, že sú z katégorie "guilty pleasure". Ťažko sa to predkladá a ešte horšie to znie. Mohlo by to znamenať potešenie s pocitom hanby alebo viny. No zanechajme staré časy a prejdime k dnešku.

Od roku 2013 patria práva na značku Tomb Raider( čítaj ako vidíš, nie je to radler) štúdiu Metro-Goldwyn-Mayer. A práve v tom roku začal reštart celej série. Nie však na filmovom plátne, ale na poli počítačových hier. Firma, ktorá hru vyvíjala v minulosti, spravila za celým predošlým životom slečny Croftovej hrubú čiaru a začali tak povediac od piky. Najprv to síce vyvolalo búrlivú diskusiu a rozhorčenie verných fanúšikov, hráčov tejto hry, ale po uvedení na trh sa ukázalo, že to bol správny ťah. Hra ľudí zaujala a dosiahla veľmi slušné recenzie.  V tom istom roku sa začalo špekulovať aj o filmovom reštarte. Ostalo len pri špekuláciách až do roku 2016, keď sa o novom filme začalo hovoriť vážne a objavovali sa prvé mená, ktoré by mali nahradiť v hlavnej úlohe Angelinu. Hovorilo sa o zaujímavých menách ako Kristen Stewart z upírskej ságy, Emilia Clarke z Hry o tróny, modelka Cara Delevigne, Daisy Ridley, ktorá ešte len v tom čase vyskočila na svetlo sveta v pokračovaní Star Wars, aj o švédskej herečke Alicii Vikander.

Pre mňa osobne tam boli minimálne tri zaujímavé možnosti, a jednu z nich som totálne preferoval. Avšak nakoniec moje preferencie neboli hollywoodskymi filmármi vyslyšané a do úlohy Lary Croft bola obsadená Alicia Vikander. Čo bola mimochodom jedna z tých troch zaujímavých možností.  Táto herečka s interesantným výrazom tváre si ma postupne získavala účinkovaním vo filmoch ako Testament mladosti (2014), Kráľovská aféra (2012), Krycie meno U.N.C.L.E (2015) či posledným dielom z“bourneovskej série“ Jason Bourne (2016). Za vedľajšiu úlohe vo filme Dánske dievča (2016) získala Oskara.

Režisérom nového Tomb Raidera sa stal málo známy a v podstate neúspešný režisér Roar Uthaug. V hre bola aj režisérka  Kathryn Bigelow, ktorá sa stala známou po nakrútení filmu Smrť čaká všade (2008). No ale po zhliadnutí filmu musím konštatovať, že škandinávsky režisér si reputáciu napravil. Filmové spracovania videohier už roky pútajú veľkú pozornosť. A neustále sa stretávajú s množstvom kritiky. Ešte sa filmárom nepodarilo spraviť takú adaptáciu hry, ktorá by uspokojila náročných fanúšikov. Veľké očakávania samozrejme sprevádzali aj premiéru nového Tomb Raidera. 

V modernej filmárčine sa vo veľkom používajú CGI efekty, čo znamená, že scény sa natáčajú pred zeleným plátnom a následne sa v počítačových programoch dotvára celá scenéria. Presne tomuto sa režisér Uthaug chcel vyhnúť. Je zástancom reálnych lokácií a kulís, takže film sa natáčal v JAR. Štáb sa na 5 mesiacov rozložil v Kapskom meste. Postavili tam impozantnú kulisu hrobky, kde sa vyhrali s rôznymi detailami, ako sú nástrahy, hlavolamy a podobne."Väčšina akčných fimov súčasnosti sa točí pri zelenom plátne. Ako herečka som bola unesená z tejto hrobky. Je to nádherná práca," povedala Alicia Vikander. Časť deja sa odohrávala aj v Hongkongu. No vo filme ho opäť stvárnilo, a veľmi presvedčivo, Kapské mesto. Vytvorili si nádrž s rôznymi kanálmi a plávajúcimi trhmi, kde keď prišiel herec Daniel Wu uznanlivo pokýval hlavou, že to naozaj vyzerá ako Hongkong. Na pľaci našlo svoje uplatnenie aj vyše 350 komparzistov z Číny.

Správny dobrodružný film potrebuje aj záporáka. Tu ho hrá Walton Goggins, ktorému sa to dá ľahko uveriť. Vyzerá ako keby bol takýto aj v reálnom živote. Jeho postava sa volá Vogel. Kvitujem,  že to nie je ukričaný slizký had, alebo príliš psychopatický maniak. Je to skôr len žoldnier, ktorý pracuje pre všemocnú tajnú organizáciu, ktorá sa snaží potajomky ťahať vo svete za nitky a pre neho je to len práca, ktorú chce mať čo najskôr hotovú. On samotný nechce ovládnuť svet, ani pozabíjať ľudstvo, potrebuje len dokončiť úlohu, ktorú mu zadali objednávatelia.

Hlavnou dejovou líniou je samozrejme, ako to býva pri podobných dobrodružných filmoch hľadanie mystického starodávnehho artefaktu. V tomto prípade hľadanie mŕtvoly japonskej kráľovny. Takou tieňovou dejovou líniou celého filmu je vzťah otca a dcéry. Do deja nevhupneme tak ako v predchádzajúcom filme, kde Angelina hneď v úvodnej scéne zmasakruje bojového robota. Lara je na začiatku nového filmu mladá, čerstvo dospelá žena, ktorá už sedem rokov smúti za svojim otcom. Keď sa dozvie, že by sa mohol nachádzať na jednom ostrove neďaleko Japonska, vyberie sa za ním. Lara v podaní Angeliny bola od začiatku bojový stroj. Nemala emócie, film sa spoliehal na akčné scény a prednosti samotnej predstaviteľky. Moderná Lara prináša viac emócii a viac uveriteľnosti. Snaží sa nás presvedčiť, že je jedna z nás. Nie je dievča z bohatej rodiny so špeciálnymi až nadľudskými schopnosťami, ale len dievča, ktoré síce má výnimočné fyzické danosti získané tréningom, pričom vo svojom vnútri je hlboko poznačená stratou otca.

Alicia Vikander sa vžila s postavou Lary Croft a vo filme to bolo aj vidieť a cítiť. Samotná herečka v jednom z rohovorov povedala:

"Laru Croft som začala vnímať, keď som mala 9 alebo 10 rokov a stála som v obývačke a užasnuto sledovala túto hru na obrazovke. Bola to prvá ženská hrdinka vo videohrách. Veľmi som túžila byť súčasťou tej hry. Neskôr v tínedžerskom veku som túto hru aj hrala. Preto bolo pre mňa veľkou poctou zahrať si Laru aj na filmovom plátne."

Práve švédska herečka bola rozhodujúcim jazýčkom na váhach, ktorý určil, že film prekoná svojho predchodcu. Dôvody sú dva. Prvým je, že Alicia pochádza z mojej generácie, vlastne sme rovesníci a to znamená, že sme na videohre Tomb Raider vyrastali spoločne. To je veľký rozdiel oproti predchádzajúcemu filmu s Angelinou Jolie. V tej dobe sme boli ja, moji kamaráti, milióny neznámych hráčov z celého sveta a aj herečka Alicia Vikander ešte deti, zato Agelina už bola dospelá žena a tak sme k tejto postave aj vzhliadali. Dnes je to úplne inak. Videohra Tomb Raider dospievala s nami a to, že dnes je herečkou, žena, ktorá vyrástla v našej generácii dodáva filmu iný rozmer. Alicia plní sny celej našej generácii a zároveň sa usiluje byť mostom, spojivkom medzi našou a novou generáciou. Pretože v záujme značky Tomb Raider je určite to, aby sa v postave ženskej archeologičky našli aj dnešní mladí ľudia, potencionálni hráči a hráčky videohier, čo tvorcom zaručí fanúšikovskú základňu na ďalšie roky. Keď si to zoberieme z tohto pohľadu Alicia dostala ťažkú úlohu, prepojiť naše generácie. Druhým dôvodom prečo je tento film lepší ako jeho predchodca je, že Alicia má väčší emočný rozsah ako Angelina, dokáže zahrať vierohodnodne rôzne typy postáv. V príprave na natáčanie Alicia podstúpila fyzický tréning pod vedením švédskeho kondičného trénera. Vraj nabrala 8 kíl!, to sa mi nechce pri pohľade na ňu veriť. Nedávam si otázku, kde tie kilá sú, ale kde tie kilá predtým neboli. Všetky akčné scény natáčala sama, bez pomoci dablérky. Je to talentovaná herečka, ktorá sa dokáže prepojiť so svojimi postavami, vdýchnuť im potrebnú uveriteľnosť. Určite o nej ešte budeme počuť.

Čo však stále chýba, aby niektorá z videoherných adaptácii vzala všetkým divákom dych? Kamarát mi asi v tretine filmu povedal toto: "Veď to vôbec nie je podľa hry!"
Ja som mal tú výhodu, že zreštartovanú hernú sériu som nehral a mohol som si film vychutnať bez rušivého porovnánia s predlohou, v tomto prípade s hrou. Myslím, že filmárom sa podarilo postave archeologičky Lary Croftovej vdýchnuť život, uveriteľnosť a takmer stratila punc počítačovej postavičky. A toto považujem za úspech celého tímu, ktorý pracoval na tomto projekte. Lara sa z nereálnej počítačovej postavy s nadľudskými schopnosťami stala dievčaťom z vedľajšej ulice, ktoré má tak trochu vynikajúcu kondičku a nechýba jej inteligentné myslenie. Lara síce stratila ženské prednosti Angeliny Jolie, no získala citovú a inteligenčnú hĺbku, na ktorej si dnešná mladá generácia začína čoraz viacej zakladať. Samotný most medzi generáciami, ktorý spomínam vyššie, by sa dal stručne charakterizovať. Film má jednoduchý dej, čo však pri takomto type filmu nie je výnimkou a netreba sa nad tým pozastavovať. Dôležitejšie je, že pre nás vychovaných na 80-tkových a 90-tkových akčňákoch je pôžitok sledovať tieto motívy aj v modernom filme. A pre ešte mladšiu generáciu je tu druhá tvár filmu, kde sa hlavná hrdinka stále hľadá, je skôr rebelkou, ktorá nepozná autority ako mladou dámou.Predstavuje mladé dievča, ktoré sa nebojí vykročiť zo zaužívaných koľají, pracuje na svojej fyzickej kondícii a nevadí jej nechať si naložiť do tela, lebo to ju motivuje byť lepšou. Niekoľkokrát potrebuje vytiahnuť z kaše, lebo nie je stavaná do pozície všemožnej hrdinky. A to robí z Tomb Raidera 2018 film novej generácie.

Otvárací víkend v Amerike priniesol tvorcom 23 miliónov dolárov, čo nie je žiadny extra výkon, ale stačí to na druhé miesto za Čiernym panterom. Celosvetovo už Tomb Raider stihol zarobiť 123 miliónov dolárov, pričom náklady na výrobu boli 90 miliónov.

Lara Croft je takým Indiana Jonesom s dlhými vlasmi a preto je to takpovediac povinná jazda pre všetkých milovníkov záhad, mytológie a dobrodružstva. Najviac mi v hlave utkveli tri zaujímavé scény a to konkrétne hon na líšku, lietadlo nad vodopádom a dlhšia pasáž v hrobke s riešením hlavolamov. Moje hodnotenie je 8 z 10.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť a nemať výčitky

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky a potom to nezvládajú.

ŠPORT

Sagan: Môj fanklub a moji fanúšikovia sú dve veci

Majster sveta prišiel na Slovensko.


Už ste čítali?