Budapešť, kúsok Hollywoodu v srdci Európy

Autor: Maroš Chmúrny | 13.12.2017 o 9:13 | (upravené 14.12.2017 o 12:04) Karma článku: 10,47 | Prečítané:  5908x

Napadlo Vás pri pozeraní nového Blade Runnera 2049, že nebol natočený v Kalifornii, ale v obrovských vzduchotesných miestnostiach v budapeštianskych štúdiách? V poslednej dekáde sa Budapešť potichučky stáva Hollywoodom na Dunaji.

Keď Steven Spielberg potreboval natočiť rôzne mestá do svojho filmu Mníchov(2005), vybral si Budapešť ako náhradu za Londýn, Rím, Paríž aj Mníchov. Keď Ridley Scott zháňal priestory, kde by mohol navoziť 2000 ton červenej zeminy, aby mohol vytvoriť Marťana(2015), obrovské štúdio Korda o rozlohe 6000m2 mu tieto priestory poskytlo. Zoznam zahraničných filmov, ktoré sa tu natočili sa neustále rozrastá. Aktuálne je to druhá najväčšia filmová lokalita v Európe. Viac sa filmuje už len v Spojenom kráľovstve.

„Je to zlatá éra maďarskej kinematografie,“ povedala Ildikó Kemény, producentka a hlavná riaditeľka spoločnosti Pioneer Productions, ktorá bola lokálnym partnerom pri natáčaní Atómovej blondíny (2017) v hlavnej úlohe s Charlize Theron. „Budapešť sa stala filmársky priateľským mestom,“ dodáva.

Mesto je ako chameleón. Vyniká variabilnosťou filmovacích lokácií, za čo vďačí rôznym architektonickým štýlom, ktoré sa tu používali v priebehu vekov. Budapešť môže bez problémov suplovať také rozdielne mestá ako sú Paríž a Moskva.

I. obvod - Táto oblasť je podobná Prahe. Vo filme Som agent (2002) však hrala samú seba.

V. obvod - V tejto oblasti sa veľa filmuje. Okolo Operného domu to vyzerá veľmi parížsky, takže sa tu natáčali zábery Paríža do filmov Mníchov (2005) a Monte Carlo (2011). Okrem toho si tento obvod zahral aj vo filme Inferno (2016), kde si zahral Florenciu.

VII. obvod - Tu sa natáčali zábery, ktoré predstavovali Berlín počas studenej vojny do filmu Atómová blondína (2017)

XIV. obvod - Budapešť sa v tomto obvode zahrala na Moskvu v piatom pokračovaní Smrtonosnej pasce (2013).

Keď sa na to pozrieme celkovo, Maďarsko má dlhú históriu filmovej tvorby a relatívne dlhú históriu otvorenosti zahraničným spoločnostiam, ktorá začala zhruba od 90-tych rokov minulého storočia, keď Madonna hrala argentínsku ikonu Evitu a Budapešť suplovala Buenos Aires. Obrovský zlom vo filmárskom priemysle u našich južných susedov nastal v roku 2004, keď vláda zaviedla 25% daňovú úľavu na filmy natočené v Maďarsku. Tento krok zmenil všetko.

 

„Zvyčajne sa natáčalo v Prahe, ale daňová úľava maďarskej vlády to celé zmenila behom noci,“ povedal Adam Goodman, Angličan, ktorý založil spoločnosť Mid Atlantic Films a zacítil v Budapešti veľkú príležitosť. Prvý raz bol pozvaný na koprodukciu fantastického filmu Eragon (2006) pre štúdio 20th Century Fox. Goodman a jeho tím odvtedy pracovali na množstve veľkých hollywoodských projektoch pripravovaných v Budapešti. Napríklad Hellboy 2 (2008), Hercules (2014) alebo Marťan (2015). Dnes už Budapešť nie jej len chudobnou náhradou za iné hlavné mestá z hľadiska kvality, ale ponúka množstvo výhod.

Jedným z faktorov je, že hviezdy zbožňujú mesto. Bývajú v úžasných hoteloch, jedia jedlo svetovej extratriedy a pohybujú sa po meste takmer anonymne. Ridley Scott a Matt Damon tu strávili pekný čas pri natáčaní Marťana a v budúcnosti by sa sem radi vrátili. A nielen oni, rôzni ďalší herci a herečky si Budapešť obľúbili a radi tam natáčajú.

 

V súčasnosti je najväčším problémom príliš veľa filmov na čakacej listine a možnosť, že domácim začne vadiť prítomnosť filmovacích štábov pred ich dverami. Možno, že niekoho poteší vidieť na ulici Emiliu Clarke, ale keď by ju tam mal vidieť každý deň aj s celým štábom a obmedzovalo by to jeho aktivity, to by mohol byť problém. Preto v roku 2007 zhruba 30 km západne od centra, neďaleko vinárskej dediny Etyek, otvorili Kordove štúdiá. Založil ich Sándor Demján, ktorý pochádza z Etyeku a pomenoval ich po známom režisérovi s maďarskými koreňmi Alexandrovi Kordovi. Tento krok posunul Budapešť opäť dopredu a otvoril nové, takmer nekonečné možnosti. V komplexe majú štúdio pre potreby renesančných filmov, stredoveku a maketu New Yorku  v šiestich obrovských vzduchotesných halách.

Budapešť bola obľúbená kvôli zaujímavým lokalitám v meste, ale otvorenie Kordového štúdia to zmenilo. Teraz je Budapešť pripravená natočiť rôznorodé filmy nielen v exteriéri, ale aj interiéri. A to prinieslo nové možnosti a otvorilo cestu pre natáčanie sci-fi filmov, ktoré sú posledné roky tak v kurze. Lebo trendom, a nielen vo filmovom priemysle, je zarobiť veľa peňazí a práve sci-fi filmy, konkrétne adaptácie komiksov sú momentálne najžiadanejšie a dosahujú obrovské tržby.

Nový Blade Runner 2049 (2017), bol filmovaný nielen v Kordových štúdiách, ale aj v štúdiu Origo, ktoré bolo otvorené v roku 2010. V štúdiu 6 sa natočila veľká väčšina záberov. * Údaje o tom koľko stálo vytvorenie postapokalyptického Los Angeles sa rôznia, preto sa budem držať sumy medzi 150-185 miliónmi dolárov, ktorú uvádza Wikipédia (V pôvodnom texte som uviedol sumu okolo 200 miliónov dolárov).* Okolo nakrúcania bolo veľa tajností. Ľudia zo štúdií, tvrdia, že nikdy nezažili toľko tajností okolo jedného filmu. Nič sa nemohlo dostať na verejnosť. Skoro 1000 ľudí žilo v meste po dobu deviatich mesiacov a takmer nič neuniklo, malou výnimkou sú zábery Harrisona Forda v meste.

Budapešť víta Hollywoodskych filmárov s otvorenou náručou. Ale položme si otázku, čo to znamená pre miestnych pracovníkov a maďarský filmový priemysel? Vplyv Hollywoodu priniesol množstvo príležitostí pre domácich filmárov, technikov a rôznych iných filmových pracovníkov. Úroveň domácich sa neustále dvíha vplyvom spolupráce s najlepšími odborníkmi v obore. Dôkazom toho môže byť film Saulov syn (2015), od režiséra Lászla Nemesa, ktorý sa odohráva v Osvienčime( natáčaný v Budapešti) a ktorý získal v roku 2016 sošku Oskara za najlepší cudzojazyčný film. Okrem toho, film Kincsem (2017), príbeh najznámejšieho maďarského závodného koňa pritiahol do kina 374 500 divákov, čím zlomil rekord v návštevnosti domáceho filmu. Vyzerá to, že filmový priemysel u našich južných susedov sa vplyvom amerických filmárov hýbe dopredu a naberá na kvalite.  

Najnovšími prírastkami maďarskej kinematografie sú filmy Budapest Noir (2017) a O Tele a duši (2017). Budapest Noir je zasadený do tridsiatych rokov minulého storočia, natočený podľa rovnomenného románu spisovateľa Vilmosa Kondora. Réžie sa tentokrát ujala žena. A druhý spomínaný film O tele a duši(2017) už zbiera ocenenia. Za hlavnú úlohu v tomto filme si ocenenie pre Najlepšiu európsku herečku odniesla Alexandra Borbély.

Režisérkou bola opäť žena, Ildikó Enyedi. Čiže ani ženy nemajú v tomto Hollywoode na Dunaji dvere zatvorené a dostávajú priestor na realizáciu.Je to ďalší príklad z úspešného napredovania a systémovej práce v maďarskom filmovom priemysle. Kemény vybojovala, že na každom projekte nakrútenom v Maďarsku musí spolupracovať aspoň 5 domácich pracovníkov, veľakrát sú to študenti filmovej akadémie. Množstvo práce majú aj komparzisti. Tento filmový boom v Budapešti láka mladých hercov, ktorí vidia príležitosť sa presadiť aj na medzinárodnej scéne a reálna je i možnosť, že sa dostanú aj priamo do Kalifornie. Môže to pripomínať začiatky filmárskeho boomu práve v Hollywoode, keď sa množstvo mladých mužov a žien rozhodlo skúsiť šťastie a stať sa hviezdou. Jedným dôkazom o reálnosti hereckého sna môže byť aj Alexandra Borbély. Herečka sa narodila na Slovensku, ale uprednostnila štúdium v Maďarsku, a práve v čase, keď Maďarsko zažíva zlatú éru kinematografie. Tomu sa hovorí načasovanie. Vo svetle týchto okolností sa jej rozhodnutie študovať herectvo v Budapešti ukazuje ako výborný kariérny ťah.

Ádám Fillenz je kameraman.  Momentálne pracuje na novom seriáli The Alienist, v ktorom budú hrať takí známi herci ako Daniel Bruhl, Dakota Fanning či Luke Evans. Seriál bude zasadený na koniec 19. storočia, hlavná dejová línia sa bude točiť okolo vrážd chlapčenských prostitútov. Fillenz je ďalší z príkladov, že spojenie s Hollywoodom prináša kariérne uspokojenie pre maďarských filmových pracovníkov. Zúčastnil sa natáčania napríklad na filmoch Hercules a Inferno (2016).

„Darí sa mi ťažiť to najlepšie z obidvoch svetov. Je úžasné spolupracovať s veľkými filmovými spoločnosťami, na takej produkcii ako je seriál The Alienist, a zároveň je krásne sa potom vrátiť k malým lokálnym produkciám a mať viac času a priestoru na tvorbu,“ povedal Fillenz.

Jediné negatívum môže byť, že tí najlepší lokálni producenti, filmári, kameramani a ďalší personál majú príliš veľa práce na zahraničných projektoch a tak nemajú až toľko času, aby pracovali na niečom vlastnom.

 

Zdroj obrázkov je stránka www.imdb.com.

*Upravené autorom 14.12.2017 o 10:32

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?