reklama

Za slovenskou kultúrou: Čičmany a Rajecká Lesná

Pôvodne to mala byť len návšteva Čičmian, ale cestou sme sa rozhodli, že sa zastavíme aj v Rajeckej Lesnej a pozrieme si Slovenský Betlehem. A dobre sme spravili.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Času sme mali dosť a keď sme sa už nachádzali v blízkosti Rajeckej Lesnej, bola by škoda nespojiť tieto dve dedinky dokopy. Slovenský Betlehem je ozaj majstrovské dielo. Je dlhé 8,5 m, široké 2,5 m a vysoké 3 m. Spolu je tu rozmiestnených asi 300 postáv, z ktorých sa polovica aj pohybuje. Klobúk dole pred majstrom rezbárom Jozefom Pekarom, ktorý toto prepracované dielo vytvoril. Fotografiou sa nedá zachytiť krása tohto diela, treba sa ísť pozrieť osobne a vidieť to na vlastné oči. Mne sa zo všetkých postáv najviac páčil medveď. A to by som si ho ani nebol všimol, keby ma naňho neupozornil bratranec.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Videl si toho medveďa s partiou?“ spýtal sa ma.

„Akého medveďa? Kde ho vidíš?“ opýtal som sa ho pre zmenu ja.

„Tam je,“ ukázal mi prstom, „a za nimi pôjde ešte druhá partia.“

A vážne to tak bolo. Tá druhá partia sa mi páčila najviac. Medveď si niesol v labách ovcu, za ním bežal pes a za psom valach. Fandím tomu macovi, dúfam, že im bude vládať utekať stále.

Malá ukážka z Betlehemu.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Na poschodí sa nachádza malé múzeum. Mňa tam napríklad upútal tento bicykel.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

A táto drevorezba.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Vedľa expozície Slovenského Betlehemu sa nachádza kostol Narodenia Panny Márie.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

V kostole sa nachádzajú pekne zdobené mozaikové okná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)
Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Drevená socha pred kostolom.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Čičmany

Po krátkej návšteve Rajeckej Lesnej sme sa vybrali do hlavného cieľa nášho výletu, do Čičmian. Obec je obklopená Strážovskými vrchmi a nachádza sa tak trochu mimo civilizácie. Je to najvyššie položená dedina v Žilinskom okrese a je známa vďaka svojim unikátnym maľovaným dreveniciam. Pre ich záchranu bola dolná časť obce v roku 1977 vyhlásená za pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry. Dve drevenice sú vo vlastníctve Považského múzea a dnes sú v nich expozície. Nachádzajú sa v nich dobové predmety zo života obyčajných Slovákov. Jedna z nich nesie názov Radenov dom a je to veľký dvojpodlažný dom. Druhá je označená iba číslom 42.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jeden z domov, ktoré sa mi najviac páčili. Na dvore sa hrali deti a mladá žena metlou zametala chodník.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Ďalší môj obľúbený.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Radenov dom, kde sa nachádza múzeum. Je to najznámejší dom celej dediny.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Dom č. 42

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

O výzdobu domov sa v minulosti starali ženy. Maľovalo sa vápnom a používali jednotné vzory. Vraj sa predbiehali, ktorá bude mať krajšie vymaľované. Aj teraz sa susedia na dedinách i v mestách predbiehajú. Len sa zmenili činnosti v ktorých súťažia. Teraz je dôležitejšie kto bude mať väčšie a drahšie auto pred domom, kto pôjde na drahšiu dovolenku, ale vlastne to je už iná téma.

Zo všetkých symbolov sa mi najviac páčia tieto tvory.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Čičmianske srdce.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Kolovrátok v okne.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Muškáty.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Aj ručná pumpa na vodu sa dá vymaľovať po čičmiansky.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Pri prechádzaní uličkami som rozmýšľal, ako sa cítia ľudia, ktorí tu bývajú, keď vidia toľko turistov, ktorí si obzerajú a fotografujú ich domy. Pri jednej z dreveníc som si hľadal dobré miesto na fotografovanie a potom som si všimol na verande za sklom domácu pani. Čítala si noviny. Asi si človek musí na to zvyknúť, že všetky bežné činnosti v jeho vlastnom dome môžu byť zaznamenané na stovkách cudzích fotoaparátov.

Kaštieľ je po rekonštrukcii a slúži ako penzión a reštaurácia.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)

Z obce sa dá vyraziť do okolitých Strážovských vrchov na rôzne túry. Ale to až pri ďalšej návšteve.

Obrázok blogu
(zdroj: M.CH.)
Maroš Chmúrny

Maroš Chmúrny

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  233
  •  | 
  • Páči sa:  73x

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu